Het gebruik van sociale media in Nederland is relatief stabiel. Slechts weinig Twitteraars zijn echt populair in Nederland en Tumblr is nog niet doorgebroken.

Dat blijkt uit cijfers over het gebruik van sociale media in Nederland en wereldwijd, die Marketingfacts verzamelde. De site signaleert een versnippering van het socialemediagebruik: Nederlanders gebruiken steeds meer platforms door elkaar, voor specifieke doeleinden.

Hieronder de hoofdpunten:

  • 9 miljoen Nederlanders zitten op Facebook. De laatste maanden van 2013 zat het bezoek in de lift, ondanks geruchten dat het gebruikt van Facebook op zijn retour zou zijn.

 

  • Nederland heeft 5 miljoen Twitteraars. Slechts een gedeelte daarvan is echt actief op de site, een internationaal fenomeen. Slechts 1,3 miljoen plaatst maandelijks een tweet.

 

  • Een kwart van de Nederlandse Twitter-accounts is zakelijk. Slechts 3 procent van de Nederlandse twitteraars heeft meer dan duizend volgers. Het gemiddelde is 49 volgers; Nederlandse twitteraars volgen zelf gemiddeld 89 anderen

 

  • Twitter wordt vooral op de mobiele telefoon gebruikt: driekwart van de twitteraars doet dat maandelijks. Mensen met een twitteraccount zijn vaak ook actief op andere sites, zoals Instagram, Pinterest en Foursquare.

 

  • LinkedIn heeft 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers, en krijgt per maand 4,6 miljoen bezoekers uit Nederland, tegen 187 miljoen bezoekers wereldwijd.

 

  • Tumblr trekt 1 miljoen Nederlandse bezoekers per maand, maar is bij het grote publiek nog niet erg bekend. De site heeft vooral jonge gebruikers.

 

  • Bijna anderhalf miljoen zeggen gebruik te maken van Instagram, waarvan 536.000 dagelijks. Het wereldwijde aantal gebruikers ligt op 150 miljoen.

 

  • Pinterest telt 1,1 miljoen gebruikers in Nederland. Daarvan bezoekt 131.000 man de site dagelijks.

 

  • Whatsapp heeft 9,5 miljoen gebruikers in Nederland.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl